INTEGRATING COMPETENCIES INTO BILINGUAL EDUCATION (CEP TORRELAVEGA)

Imprimir

  • Fechas: 24, 25 y 26 de noviembre de 2025
  • Horario: De 17:30 a 20:30 horas
  • Inscripción: Hasta el 18 de noviembre de 2025 
  • Destinatarios: Ver Programa
  • Lugar: ONLINE
  • Duración/créditos: 9 horas / 1 crédito
  • Plazas: 25

 

 

INTRODUCTION

The competencies for lifelong learning as defined by the European Union play an important role in all educational levels and subject areas. Bilingual education is no exception. In this course, participants will explore ways to help learners develop four competences: digital; linguistic; plurilingual and mathematical, science, technology and engineering (STEM).

OBJECTIVES

By the end of this course, participants will be able to:
- Identify opportunities for developing these three competencies in class.
- Guide learners to develop key competence-based skills and attitudes.
- Analyse the language relevant to each competence, and provide scaffolding.
- Design an activity to develop each competence for their learners.

METHODOLOGY

The course prioritizes active engagement through discussion and group sharing. Participants examine competencies from two perspectives: theoretical and practical. They discuss guidelines from relevant research. They analyse video, print and online examples of how competencies can be taught at primary and secondary levels, comparing and evaluating them. Participants apply their insights by designing one activity to develop each competence. Feedback is designed to enhance the activities and facilitate self-evaluation.

CONTENT & SCHEDULE

Session 1: digital competence. Guiding learners to access reliable content, and present information with digital tools.
Session 2: linguistic and plurilingual competence. Helping learners gain deeper understanding of the multimodal texts typical of bilingual subject areas. Supporting learners to use that understanding to communicate content multimodally.
Session 3: STEM competence. Encouraging learners to apply the scientific method in and out of school to answer questions, carry out experiments, and summarise results multimodally.

FACILITATOR BIODATA

Michele C. Guerrini, PhD. is dedicated to teaching and developing educational materials. She teaches in the Masters in English as a Foreign Language offered by the University of Alcalá (Madrid). Through her company, MCG Content and Language Network, she collaborates with educational publishers to produce CLIL materials for subjects such as Natural Science, Geography, and History for learners from primary through secondary. Her research on pre-primary CLIL appears in A. Otto and B. Cortina-Pérez (Eds.) Handbook of CLIL in Pre-primary Education (Springer, 2023). She is the Reviews editor for TESOL SPAIN, a national teacher’s organization, publishing monthly online reviews throughout the academic year.

COMPETENCIA DIGITAL DOCENTE

La realización de esta actividad formativa contribuye al desarrollo y mejora de la Competencia Digital Docente, ya que en ella se abordan las siguientes competencias de su marco de referencia:
1.1. Comunicación organizativa. 1.1. A1.

DESTINATARIOS

1. Profesorado en activo de inglés y disciplinas no lingüísticas en inglés de educación primaria en centros educativos de la Comunidad Autónoma de Cantabria*.
2. Profesorado en activo de inglés y disciplinas no lingüísticas en inglés en educación secundaria obligatoria en centros educativos de la Comunidad Autónoma de Cantabria*.
3. Resto del profesorado.
*Es obligatorio consignar esta circunstancia en el apartado DATOS COMPLEMENTARIOS del formulario de inscripción.

CRITERIOS DE SELECCIÓN*

Orden de inscripción según la prelación de destinatarios.

DATOS DE LA ACTIVIDAD

Duración: 9 horas / 1 crédito
Plazas: 25
Lugar: ONLINE
Fechas: 24, 25 y 26 de noviembre
Horario:
 De 17:30 a 20:30 horas

INSCRIPCIÓN

A través de la web www.cepdecantabria.es 

Plazo: Hasta el 18 de noviembre de 2025.
La lista de admitidos se publicará en la web el día 19 de noviembre de 2025.

Es obligatorio inscribirse en esta actividad con la cuenta oficial del dominio institucional Educantabria. Cualquier inscripción realizada con otro dominio no será válida. Es obligatorio consignar la inscripción con los datos de identificación completos, tal y como constan en los NIF de los participantes.

CERTIFICACIÓN

Asistencia, como mínimo, al 85% de las sesiones, de acuerdo con la normativa vigente (Orden EDU/41/2009). Respetar y seguir las instrucciones de la NETiqueta de cursos online del CEP.

Transcurridos unos días desde la finalización del curso, los participantes podrán descargar su certificado a través de la página PUNTAL de Educantabria. Para más información, puede consultar el siguiente Tutorial de descarga de certificados: Tutorial Descarga Certificados.pdf

 

RESPONSABLE

Asesoría de LLEE del CEP de Torrelavega (Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo.)